پیرامون جهان تبلیغات محیطی

[:fa]این نوع تبلیغات در دنیای واقعی قابل لمس است و دسترسی گسترده از ویژگی‌های بارز آن است. با دیدن یک تبلیغ محیطی موفق این امکان وجود دارد که به گوشی همراه‌مان مراجعه کنیم و تحقیقات گسترده‌تری از طریق سرچ در مورد خدمات یا محصولی که مشاهده کردیم، داشته باشیم. Advertising OOH مخفف Out-Of-Home است. به هر نوع ابزار و رسانه‌ی تبلیغاتی بصری و صوتی که خارج از فضای خانه و اماکن خصوصی باشد و در ارتباط مستقیم با مشتریان قدم بردارد، تبلیغات OOH می‌گویند. تبلیغات محیطی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغاتی و استفاده از تبلیغات  یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کسب و کار است. با توجه به امتیازات مناسب روش تبلیغات محیطی، یکی از انتخاب‌های بیشتر مدیران برای معرفی محصول و اطلاع‌رسانی ارائه‌ی خدمات به مشتریان همین روش خواهد بود. تبلیغات محیطی موفق با در نظر گرفتن گستردگی سطح فروش و خدمات شرکت‌های مختلف می‌تواند برای آگاهی‌رسانی به مشتریان تاثیرگذاری به‌خصوصی داشته باشد.

این روش تبلیغاتی از تابلو و بیلبورد، تبلیغات در مناطق ترانزیتی شبیه ایستگاه‌ قطار یا فرودگاه‌ و رسانه‌های تبلیغاتی در مکان‌هایی همانند استادیوم یا سینما و در خیابان شبیه ایستگاه‌ اتوبوس یا نیمکت‌، تشکیل شده است. این قالب‌ها، مکان‌های فراوانی و بی‌اندازه صفحه‌ی نمایش را در تمام نقاط جهان تحت پوشش قرار می‌دهد.

جنبه‌های مثبت تبلیغات محیطی

برخی از جنبه‌های مثبت تبلیغات محیطی، مقرون به صرفه بودن آن با توجه به گستر‌ه‌ی بازدید، تاثیرگذاری فوری، تشویق برای خرید مخاطبین و… است. هم‌چنین مواردی از خدمات تبلیغات محیطی؛ تاثیرگذاری مضاعف، رشد و ارتقا خلاقیت، امکان استفاده هوشمندانه، خرید در زمان واقعی و… است.

درباره‌ی تبلیغات بیرون از خانه، مورد قابل توجه این است که بیننده در حال مشاهده و عبور کردن است و فقط زمان کوتاهی فرصت دارد تا محتوا را درک کند و انتقال محتوا صورت بگیرد. پس گویا بودن و قابلیت تاثیر فوری از ویژگی‌های بارز این نوع تبلیغ قلمداد می‌شود. به عنوان مثال: دلیل این‌که بیلبوردهای حاشیه‌ی بزرگراه‌ها به تبلیغات هتل می‌پردازند، این است که راننده‌گان در طول خستگی پس از رانندگی به احتمال زیاد به‌دنبال مکانی برای اقامت می‌گردند. به همین دلیل انتخاب مکان و جغرافیای مناسب و جامعه هدف فکر شده می‌تواند از راهکارهای موثر‌تر شدن این نوع تبلیغ باشد.

کمپین تبلیغات محیطی OOH

با این‌که این سال‌ها تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ رشد چشم‌گیری داشته است اما هنوز درخواست برای کمپین تبلیغات محیطی OOH ثابت بوده است. با توجه به ترکیب پیشرفت‌های فناوری و مزایای سنتی در دنیای واقعی، OOH هنوز برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان اجتناب‌ناپذیر است و کماکان تبلیغات محیطی حامل پیام برای عموم بوده و هست.

در واقع این نوع تبلیغات به صورت ساده و در کم‌ترین زمان پیام خود را به صورت موثر و پر قدرت به مصرف‌کننده‌گان که در حال جابجایی و مسافرت‌اند، به خصوص در زمانی که در محل خرید و مشغول خرید هستند، می‌رساند. هم‌چنین می‌تواند مکمل تبلیغات رادیو و تلویزیونی و مطبوعاتی باشد و اگر با سایر رسانه‌ها ترکیب شود در نزدیک شدن به بازار هدف موفق‌تر عمل می‌کند. تعادل بخشیدن به نسل جدید ارتباطات وظیفه‌ی مشهود رسانه‌هاست و هزینه‌ی نسبتاً پایین این رسانه نسبت به تلویزیون و مطبوعات نقطه‌ی قوت انتخاب این روش شناخته می‌شود. ۲۴ ساعته بودن و حضور در تمام روزهای هفته ویژگی قابل ذکر دیگر تبلیغات محیطی‌ست و این باعث شناسایی یک نام تجاری و وفاداری به برند خواهد بود.

امروزه برندهایی مانند: اینستاگرام، تويیتر، گوگل و فیسبوک که بزرگ‌ترین بسترهای اینترنتی هستند نیز برای اطلاع‌رسانی از رخدادها و اخبار خدمات خود ازOOH  بهره می‌برند.

این موضوع و پژوهش به فراخور اطلاعات جاری و مربوط در حوزه‌ی تبلیغات ادامه دار و بحث‌برانگیز است در این‌جا به چکیده‌ای از بسترهای OOH پرداختیم. در ادامه‌ی این مقاله از روش‌های تبلیغات محیطی اسم می‌بریم.

 

 رایج‌ترین روش‌های تبلیغاتی محیطی که برندها نسبت به استراتژی تبلیغاتشان از آن بهره می‌برند، به شرح زیر است:

۱-  بیلبورد  (Billboard)
۲- استرابورد (Straboard)
۳- لایت باکس تبلیغاتی (Light Boxes advertising)
۴- لمپوست بنر (Lamppost Banner)
۵- بروشور (Brochure)
۶-  تبلیغات هوایی (Aerial advertising)
۷- بیلبورد دوچرخه (Billboard bicycle)
۸- مبلمان شهری (Urban furniture advertising)
۹-  نمایشگرهای ایستگاه‌های قطار و فرودگاه (Commuter rail display)
۱۰- تلویزیون‌های شهری (Advertising TV screens)
۱۱-  تبلیغات بدنه‌ی اتوبوس (Bus advertising)
۱۲-  بیلبورد عرشه‌ی پل  (Bridge advertising)
۱۳-  بالن‌ها و سازه‌های بادی (Inflatable billboard)
۱۴-  دیوارنگاری (Wallscape advertising)
۱۵-  استند تبلیغاتی (Advertising Stand)
۱۶- اسپیس بنر (Espace banner)
۱۷- تابلوی تبلیغاتی فروشگاهی (Store board)
۱۸- فضاهای ورزشی( ورزشگاه‌ها و پیست‌های مسابقات…)
۱۹-اسکرول لایت باکس  Scroll light box
۲۰- ال‌سی‌دی‌های فضای داخلی و خارجی[:]