ویژگی‌های بیلبوردهای تبلیغاتی اثربخش

[:fa]مخاطبی که در معابر خودرو، در حال گذر است؛ می‌بایست با جذابیت، خلاقیت و تاثیر حداکثری برخورد کند تا توجه‌اش جلب شود و به‌طور موثری ایده، پیام تبلیغ و تفکر را در کم‌ترین زمان ممکن دریافت کند و در مرحله‌ بعد به جست و جو و خرید محصول و خدمات ترغیب شوند.

در جریان تبلیغات محیطی موفق و موثر، بعد از روال تاثیرگذاری، جذب مخاطب و ایجاد تصویری ذهنی مناسب  (Brand imaging)، افزایش آگاهی از برند و توسعه‌ی برند، می‌توان شاهد افزایش فروش بود. برنامه‌ریزی مناسب، هدف‌گیری مساعد و آگاهی‌رسانی درست از ویژگی‌های اولیه این نوع تبلیغات است.

از روش‌های تبلیغات تاثیرگذار و ماندگار بر مخاطب استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی‌ست. در اصل بیلبوردها ابزارهایی هستند که تبلیغات محیطی خلاق از آن بهره می‌برد. سازه‌های بزرگ شهری هستند که در فضای باز اجرا می‌شوند.  به عبارتی دیگر؛ بیلبورد یک رسانه و ابزار اطلاع‌رسانی‌ست که مردم را ترغیب می‌کند به خرید محصول و خدمات، شرکت در مسائل و مسئولیت‌های اجتماعی، همایش‌ها، اعلام مناسبات و وقایع جامعه و غیره.  در انتخاب مکان بیلبورد در معرض‌دید بودن ، پرتردد‌ و پربازدید بودن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این موارد، این نوع از تبلیغات محیطی می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین ابزارها برای معرفی محصول یا برند یا ارائه خدمات و اطلاع‌رسانی عمل کند. تبلیغات محیطی شامل: بیلبورد، عرشه‌ی پل‌ها، استرابورد، لایت‌باکس‌های شهری، اسکورول‌لایت‌باکس، لمپ‌پست‌برنر، استند، تلویزیون‌های شهری و… هستند که تبلیغات بیلبورد، مهم‌ترین آن‌ها قلمداد می‌شود.

اهداف بیلبورد تبلیغاتی:

۱- اطلاع‌رسانی

۲- بالا بردن آگاهی از برند

۳- اعتمادسازی برای مخاطب

۴- ایجاد حس وفاداری به برند برای مشتریان بالفعل

۵- ترغیب بیننده به استفاده از محصول و یا خدمات برند

ویژگی‌های بیلبورد تبلیغاتی اثربخش:

 

انتقال سریع پیام تبلیغاتی به مخاطب

سرعت انتقال پیام در تبلیغات محیطی که خلاق باشد، قابل توجه‌تر است. ما فرصت داریم بین پیام‌های تبلیغاتی محیط اطرافمان نگاه مخاطب را به سمت خودمان بکشانیم. بیلبورد نباید شلوغ باشد، نقطه‌ی مرکزی اهمیت دارد.

انتخاب محل مناسب

(چهار‌راه‌ها، مسیرهای پرترافیک و در کل هر جایی که توقف و تمرکز بیشتری داشته باشد.)

انتخاب ایده و طرح جذاب برای بیلبورد:

اگر مخاطب در حال عبور با وسیله‌ی نقلیه است. توجه به طرح بیشتر از متن است. اگر مخاطب پیاده باشد و فرصت بیشتری برای خواندن پیام تبلیغاتی داشته باشد می توانیم از نمادهای نوشتاری بیشتر استفاده کنیم. تبلیغات محیطی خلاق باید آن‌قدر جذابیت داشته باشد که در چند ثانیه نظر مخاطب را جلب کند.

 -استفاده از شعار تبلیغاتی مناسب

شعار تبلیغاتی باید کوتاه، واضح و روان انتخاب شود و از هرگونه پیچیدگی عاری باشد.

انتخاب منطقه‌ی مناسب برای تبلیغ

به‌عنوان مثال: تبلیغ یک کالای لوکس باید در منطقه‌ای باشد که مردم توان خرید داشته باشند.

-خلاقیت در طراحی بیلبورد

رمز موفقیت در سادگی‌ در کنار خلاقیت است. توجه داشتن به سایز لوگو، استفاده‌ی موثر از کلمات و تصاویر، شکل درست فونت و متن، روش مناسب انتخاب رنگ، استفاده از المان‌های محیط، برجسته کردن نوشته‌ها و به حداقل رساندن محتوا دارای اهمیت است. 

در راستای توسعه‌ی برند، در بیلبوردهای تبلیغاتی باید سه بخش را مورد توجه قرار داد:

۱- نام، لوگو و در بعضی موارد اطلاعات تماس

۲- نوع اجرا(عکس، تصویر و گرافیک)

۳- شعار

انتخاب ایده مناسب، نقش اصلی و قانون ناگسستنی در تمام حوزه‌های تبلیغات است. جذابیت اجرای ایده باعث تاثیرگذاری مضاعف تبلیغ خواهد شد. در نظر گرفتن مخاطب هدف نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر قلمداد می‌شود. توجه به هدف برند برای توسعه‌ی هدفمند برند نیز عامل دیگری‌ست که باید مدنظر قرار داد.

عوامل موثر در اجرای یک بیلبورد موفق:

قطع تابلو: با توجه به محیطی که بیلبورد در آن نصب می‌شود، قطع آن در ارائه دادن پیام موثر است. در نتیجه با در نظر گرفتن مکان نصب، قطع تابلو متغییر خواهد بود.

زمان: در این نوع تبلیغات، زمان انتقال پیام کوتاه است. پس باید جایگزینی در نظر گرفته شود تا در مقابل کمبود زمان، درصدد جبران برآمد. این‌جا موضوع انتخاب طرح و رنگ و تاثیرگذاری آن‌ها مطرح می‌شود. با کنتراست‌ها و گزینش مناسب رنگ‌ها می‌توانیم توجه مثبت را جلب کنیم.

سادگی در طرح و اجرا: باید از شلوغی پرهیز کرد و مرکز توجه را در نظر گرفت. نقطه‌ی کانونی نقش مهمی را ایفا می‌کند. در فاصله‌ی دور به خصوص در اتوبان‌ها که مخاطب در حال رد شدن است، سادگی حرف اول را می‌زند و در انتقال مفهموم کارایی چشم‌گیری خواهد داشت.

موقعیت مکانی: این مورد بسیار اهمیت دارد. ما تابلو را به‌عنوان قسمتی از محیط اطراف خود می‌بینیم. رقابت با محیط اصل تعیین‌کننده است. اگر پیامی برای برند اهمیت داشته باشد، باید با توجه به دامنه‌ی دید بیننده، آن پیام اندازه شود.

انتخاب رنگ: رنگ‌ها از لحاظ روان‌شناختی عکس‌العمل‌های گوناگونی در پیش دارند و اگر تناسب درست با توجه به رنگ‌های سازمانی برند و یا برند در انتخاب رنگ مورد توجه قرار بگیرد، می‌توان تاثیر بسزاتری را شاهد باشیم. هم‌چنین مدنظر قراردادن کنتراست، کمک‌کننده است. در نظر گرفتن سمبل‌های رنگی نیز می‌تواند در قضاوت زیبایی‌شناسی مخاطب موثر واقع شود.

مقیاس‌ها: شکل و عنوان باید در تناسب و هماهنگی باشد. به این نوع هماهنگی مقیاس می‌گویند.

 

هماهنگی بیلبورد با محیط پیرامون و ارتباط آن با معماری اطراف:

یک بیلبورد تبلیغاتی در اصل مکمل فضای شهری و معماری شهری‌ست. تبلیغات محیطی از لحاظ زیبایی نباید به محیط لطمه بزنند و در بهترین حالت خود باید باعث زیبایی دو‌چندان پیرامون خود شوند. هم‌چنین عواملی چون فضا، نور و حرکت را نیز باید در نظر گرفت. یک فضای شهری با فضای روستایی یا جاده‌ای تفاوت دارد و نحوه‌ی گیرایی پیام در هر کدام به‌خصوص است.

تا‌ثیر تغییر فصول:

با تغییر فصول تفاوت رنگ‌ها نقش خودشان را بازی می‌کنند و أنواع روش‌های تبلیغات نیز با توجه به تغییر فصل روند متغییری خواهد داشت، به عنوان مثال: استفاده از رنگ‌های گرم در تبلیغی که در فصل زمستان و در بارش برف اکران می‌شود، جنبه‌بصری بهتر و موثرتری دارد. از لحاظ هماهنگی موضوع با فصل هم همین روند عرف است. اگر یک کولر‌گازی را در زمستان تبلیغ کنیم نه می‌تواند نتیجه‌ای مطلوب داشته باشد نه روالی حرفه‌ای‌ست. در نتیجه باید هم مبحث رنگ‌های به کار رفته در طراحی، هم موضوع تبلیغ و هم پیام برند با فصل هماهنگ باشد. البته توجه به مکان جغرافیایی اکران تابلو نیز قابل بررسی‌ست. مثلا: همان تبلیغ کولرگازی در زمستان مناطق گرمسیر رویه‌ی عادی‌ست.

در آخر می‌توان عنوان کرد؛ امروزه بیشتر ارتباطات به نوعی به تبلیغات وابستگی دارد. در یک بیلبورد تبلیغاتی اثر بخش، کارکرد آن همسو با سلایق و اندیشه‌های افراد است. تبیلغات محیطی این توان را دارد که اندیشه‌ها را تخریب کند یا آن را ارتقا بخشد. اگر خلاق عمل کنیم، بلندترین و موثرترین گام را برداشته‌ایم. ایده همان‌قدر که گام‌اول است می‌تواند نقش گام نهایی را نیز بازی کند.  این ایده است که با توجه به هزینه‌های بالای امروزی،  به بودجه‌ی صرف شده جهت اکران بیلبورد معنا می‌بخشد و آن را اثربخش می‌کند و حتی باعث ترغیب استفاده از خدمات و محصول می‌شود.