مختصری درباره‌ی تبلیغات گوریلایی

تبلیغات گوریلایی، چریکی یا پارتیزانی، نوعی از تبلیغات است که با استفاده از یک استراتژی به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمات به‌صورت غافلگیرکننده پیش می‌رود. تبلیغات گوریلایی با هدف نهایی بازاریابی، تعاملی عاطفی با مشتریان ایجاد می‌کند.

قبل از پرداختن به اصل داستان، باید اشاره کنیم که هرجا از مارکتینگ سخن به میان می‌آید، در اصل منظور ما مجموعه‌ای از بازاریابی، فروش و تبلیغات را در بر می‌گیرد. هدف نهایی این نوع مارکتینگ (تبلیغات گوریلایی)، یادآوری محصولات یا برندهاست، آن هم به روشی متفاوت از آن‌چه مخاطبان به آن عادت کرده‌اند. غافلگیر کردن مصرف‌کننده و ایجاد تاثیری چشم‌گیر در مورد محصول یا نام تجاری، روش برخورد و تکنیک بازاریابی چریکی‌ست. استفاده از تاکتیک‌های غیر متعارف بازاریابی، راه و روش این راهکار تبلیغاتی یعنی گوریلامارکتینگ است. این روش، هزینه‌ی زیادی نداشته اما نتیجه‌ی حداکثری دارد. به کارگیری تخیل بالا از ویژگی‌های این نوع بازاریابی شناخته می‌شود. این سبک تبلیغات بسیار به‌یادماندنی‌ست. توجه به نقاط تمایز شما، مانند اکثر پروسه‌های تبلیغاتی موضوع مهم و قابل بررسی خواهد بود. این‌که بتوانید با ایده‌های خود مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید و اجرایی جذاب داشته باشید تا تبلیغات گوریلایی شما از فردی به فرد دیگر منتقل شود و سر و صدا ایجاد کند، اهمیت دارد. برای دستیابی به این امکانات و ویژگی‌ها باید هوشمندانه عمل کنید.

در بازاریابی سنتی میزان فروش اهمیت دارد. این در صورتی‌ست که در بازاریابی چریکی میزان سود با در نظر گرفتن جامعه‌ی هدف، اندازه‌گیری می‌شود. برعکس روش سنتی که تجربه، قضاوت و حدس و گمان را مدنظر قرار می‌دهد، بازاریابی پارتیزانی بر مبنای روان‌شناسی انسانی‌ست. روش سنتی با سرمایه‌گذاری مالی شروع می‌کند، در صورتی‌که در تبلیغات گوریلایی زمان، انرژی، ابتکار و قوه‌ی تخیل اهمیت دارد و شروع ماجراست. بازاریابی سنتی کسب و کار شما را ارتقا می‌بخشد در مقابل بازاریابی چریکی که افزایش سود در کسب و کار را تارگت قرار می‌دهد.

انواع بازاریابی پارتیزانی(گوریلایی):

بازاریابی بیرونی پارتیزانی: تبلیغات در معابر، بدنه‌ی اتوبوس، خیابان‌ها و فضای باز(Out Guerilla Marketing)

– بازاریابی پارتیزانی داخلی: فضای سر پوشیده، ایستگاه‌های مترو، پاساژها، داخل اتوبوس، بنرهای تبلیغاتی داخلی و…

(Indoor Guerilla Marketing)

– بازاریابی پارتیزانی رویدادی: شبیه کنسرت‌ها(Event Ambush Guerilla Marketing) و…

– بازاریابی پارتیزانی تجربی: این نوع بازاریابی بیشتر بر مبنای رویدادهاست. مخاطبان با برند تعامل پیدا می‌کنند و مجری طرح می‌شوند. تکنیک‌های بازاریابی گوریلایی برخلاف اسمش بر حسب تجربه سازمان یا برند نیست. بلکه برند به‌دنبال ارتباط برقرار کردن خاص و به‌یادماندنی بین خود و مخاطب است.

 

موارد با اهمیت در ساخت تبلیغات گوریلایی:

– مخاطبان خود را مشخص کنید.

– شعارتان را بسازید.

– مکان مناسب را تعیین کنید.

– خلاقانه عمل کنید.

– به استقبال تمامی ایده‌ها بروید.

– ارتباط بین کسب و کارتان و کمپین تبلیغاتی را حفظ کنید.

– در انتها ارزیابی و بررسی در مورد اثربخشی این نوع بازاریابی داشته باشید.

اگر به‌دنبال افزایش آگاهی از برند یا معرفی مناسب محصولات  و خدمات جدید به مخاطبان خود با بودجه‌ی بازاریابی سنجیده هستید، تبلیغات گوریلایی را انتخاب کنید. این روش باعث خواهد شد مخاطب با قصد شناخت درباره‌ی کسب و کار شما گام بردارد. برای این‌که نام برند تجاری شما، هوشمندانه جلوه کند به استراتژی نیاز دارید. وایرال شدن در شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن و بیشتر دیده شدن شما بعد از استفاده از تبلیغات گوریلایی آسان‌تر خواهد بود. احساسات بر تصمیم خرید مخاطبان موثر است. چرا که خرید تصمیمی تحت تاثیر احساس مخاطب است پس شما احساسات مخاطب را هدف قرار بدهید. تجربه نشان داده است؛ بازاریابی چریکی معمولاً بازخورد خوبی از مخاطبان می‌گیرد، نسبت به هر روش تبلیغاتی که سراغ دارید این روش بیشتر بین مردم دهان به دهان می‌شود. ارائه‌ی ایده موثرترین گام و در اصل اولین گام در بازاریابی تبلیغات گوریلایی است.

می‌توان به‌طور کلی عنوان کرد؛ استراتژی تبلیغات گوریلایی، مدل‌های سنتی را دنبال نمی‌کند. بلکه مخاطب خود را با روش‌های غیر متعارف به هیجان می‌رساند. کم‌هزینه بودن تبلیغات گوریلایی بسیار شهرت دارد تا جایی که در ادبیات مدیریت بازاریابی با عنوان بازاریابی بدون هزینه از آن یاد می‌شود. در کل هدف این روش از تبلیغات، جذب مخاطب با هزینه‌ی مالی بالا نیست بلکه بیشتر از همه چیز تخیل و نوگرایی را با اهمیت می‌داند. غیر قابل پیش‌بینی بودن و غافلگیری دو مورد قابل بحث دیگر است. البته امروزه در دنیا، هزینه‌های تکنولوژی، روز به روز کم می‌شود و در مقابل محبوبیت آن بیشتر می‌شود. این مورد اهمیت تبلیغات گوریلایی را دو چندان می‌کند. عنصر غافلگیری، موثرترین رویکردی‌ست که این نوع تبلیغ را به یادماندنی می‌کند و تاثیر چشمگیری که این نوع تبلیغات به‌دنبال دارد، مدیون همین روش است.

هیچ وقت رنگ‌ها را که می‌توانند جادو کنند، فراموش نکنید. یک سازه‌ی خلاقانه و هدفمند در تاثیرگذاری این نوع تبلیغ نقش به‌سزایی دارد. یک شعار خوب هم می‌تواند، دیده شدن شما توسط مخاطب را چند برابر کند. هر چه‌قدر که در شعارتان باید از اغراق پرهیز کنید و سادگی و جذابیت را در نظر بگیرید به ازای آن باید در تخیل و نوآوری اغراق و بزرگنمایی کرد. این روش با دریافت فوری مخاطب و تاثیر حداکثری بر احساسات آن‌ها همراه خواهد بود. یک نمایش خارق‌العاده می‌تواند شما را ثابت کند و شعارتان را در ذهن مخاطب ثبت نماید به‌طوری که جامعه هدف‌تان تا مدت‌ها شما را به‌خاطر داشته باشد.