مختصر درباره‌ی اسلوگان

اسلوگان، پیام کوتاهی‌ست که اطلاعاتی در مورد کسب و کار یا بازار هدف آن منتقل می‌کند. ویژگی‌های شعار تبلیغاتی یا یک اسلوگال؛ جذاب، به‌یادماندنی، گزیده، قابل درک، واضح و گاهی اوقات آهنگین است. تفاوت و مزایای شما نسبت به رقبا به همراه تصویر ذهنی برندتان که دوست دارید با آن شناخته شوید را همین شعار برند مشخص می‌کند. پیدا کردن جایگاه مناسب برای کسب و کار نیز از دیگر وظایف اسلوگان است. در مرحله‌ی اول جلب توجه‌ی مخاطب و بعدتر نمایش دادن ارزش‌های اصلی و هویت برند، دلایل انتخاب یک شعار تبلیغاتی موفق به‌شمار می‌رود. با شنیدن شعار برند، ویژگی‌ها، مزایای برند و خصوصیات برند مشخص می‌شود. متمایز کردن برند از دیگر رقبا، نشان دادن جایگاه و موقعیت آن و عنوان کردن مزیت‌های رقابتی نیز از موارد تاثیرگذار این نوع تبلیغات است. گاهی یک شعار محرک یا مبالغه‌آمیز یا شعاری توصیفی، شیوه‌ی برخورد با اسلوگان خواهد بود. در شعار محرک با تحریک احساسات مخاطب، بیننده متوقف و به تفکر ترغیب می‌شود. در شعار مبالغه‌آمیز از صفات تفضیلی استفاده می‌کنیم( بهترین، بالاترین، برترین و…) برندها با این روش از شعارنویسی خودشان را به‌عنوان برترین برند در حوزه‌ی کاریشان معرفی می‌کنند و ادعا دارند از رقبای خود سرتر هستند. این روش حساسیت خاصی دارد. چرا که برنامه‌ی برند باید با شعار آن هم‌خوانی داشته باشد وگرنه تاثیر منفی ایجاد خواهد شد. شعارهای توصیفی هم نقش‌های متفاوتی بازی می‌کنند. به عنوان مثال در شعار تبلیغاتی نایک می‌شنویم؛ «فقط انجامش بده» می‌بینیم که لزوماً اطلاعاتی در مورد کسب و کار به ما گفته نمی‌شود. اما ویژگی بازار هدف آن برند را برای افرادی که قصد خرید دارند، توضیح می‌دهد. هم چنین به ایجاد تصویری مثبت از یک برند کمک می‌کند.

 

 

از مشخصه‌های یک شعار تبلیغاتی موفق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همسویی با برند

شعار باید متناسب با برند باشد. یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک شعار عالی این است که با برندی که با آن مرتبط است، هماهنگ باشد. نام تجاری فقط نام یک کسب و کار یا یک لوگو نیست بلکه ارزش‌های منحصر به فرد، هویت برند، خصوصیات، مزایای رقابتی، ویژگی‌ها و مزیت‌های آن است که باعث تمایز کسب و کار مورد نظر با دیگر رقبا می‌شود. در اصل مجموعه‌ای منسجم است از کارهایی که برند انجام می‌دهد. شعار همیشه باید در راستای فلسفه‌ی شرکت و طراحی شرکت باشد.

کوتاه و گزیده

این‌که با کم‌ترین تعداد کلمات، پیام برند به مخاطب منتقل شود، اصل همیشگی‌ست. در حالت ایده‌آل در روش‌های تبلیغاتی یک شعار عالی بین ۴-۳ کلمه است و به کار بردن ۹-۸ کلمه مناسب نیست. البته در اندک مواردی هم دیده شده است که جملات طولانی به علت تاثیرگذاری، جذابیت و ماندگاری‌شان، توانسته‌اند موفق عمل کنند.

مانند: «اجازه ندهید برنامه‌ریزی برای سفر، شما را دیوانه کند.» می‌بینیم با این‌که با جمله‌ای طولانی مواجه هستیم اما شعار، تاثیرگذاری موفق خودش را دارد. در کل عبارت‌های کوتاه و جذاب، مشتریان بالقوه را جذب و به مشتریان بالفعل تبدیل می‌کند. پیام کوتاه در صورت نیاز این قابلیت را دارد که به سرعت قابل بازیابی و یادآوری باشد.

درک آسان

شعار تبلیغاتی باید به راحتی قابل درک باشد. بعضی برندها تلاش می‌کنند با به کار بردن اصطلاحات و کلمات اختصاری خاص صنعت خودشان که افراد عادی قادر به درک آن نیستند، به نوعی هوشمندانه عمل کنند. اما این روش نادرست است. استفاده از اصطلاحات پیچیده یا خاص صنعت را فراموش کنید و اجازه بدهید دایره‌ی مخاطبین شما گسترده‌تر شود.

 

 

بیادماندنی

با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مانند: کوتاه، آسان، قابل درک و… به احتمال زیاد به یک شعار موفق و بیادماندنی برای برند خود، دست یافته‌اید.

برانگیختن احساسات در شعار

یک شعار تبلیغاتی عالی، احساسات مشتری را جذب می‌کند. باید احساسات مثبتی مانند: شادی، اعتماد یا احساسات منفی مانند ترس یا ترحم را برانگیزد. مورد احساسات منفی، تنها زمانی معنا دارد که واقعاً برای محصول(مثلا: محصولات ایمنی) منفعتی داشته باشد. در کل نشانه گرفتن احساس بیننده روشی کارساز است، چرا که انسان در مواجه با محرک‌ها در مرحله‌ی نخست، احساساتش تحریک می‌شود.

صداقت در معرفی

به جای این که ادعا کنید بهترین هستید، به‌دنبال بهترین توصیف از خودتان باشید. استفاده از کلمات و توصیفات اغراق‌آمیز برند را از رسیدن به هدف مطلوب دور می‌کند.

نداشتن محدودیت زمانی

به طول عمر تبلیغ فکر کنید و شعارتان را محدود زمان نکنید. این ادعا که «تنها» کسب و کار این حوزه هستید، انتخاب هوشمندانه‌ای نیست. چرا که در گذر زمان، اعتبار این ادعا از بین خواهد رفت و به حتم پای رقبا به این عرصه باز خواهد شد و با این اوصاف عمر شعار تبلیغاتی شما نیز به آخر خواهد رسید.

 

نمایش درست، یک مزیت کلیدی‌ست. یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های برند خود را در شعار بگنجانید. اما این کار باید بسیار ظریف و ساختمند انجام شود، این‌طور می‌توانید مطمئن باشید که برای متمایز ساختن برندتان از رقبا گامی برداشته‌اید. با این روش، شعار شما در هر یک از روش‌های تبلیغاتی می‌تواند، به یک ابزار بازاریابی قدرتمند تبدیل شود. یک شعار تبلیغاتی خوب می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت و موقعیت یک کمپین داشته باشد. چرا که یک شعار آگاه می‌تواند، پیشنهاد فروش یک محصول یا خدمات را در مدت زمان کوتاهی عملی کند. در عین‌حال قادر است از نظر عاطفی و حسی، مخاطب را جذب کند و در راستای اقدام مشتری، عامل محرکی باشد.

از خودتان بپرسید پیام برند شما چیست؟ داستان‌ها روشی قدرتمند برای معرفی برند و ماندن در کنار مخاطبین هستند. مردم داستان‌ها را بهتر از واقعیت به یاد می‌آورند. درباره‌ی پیام برند، فکر کنید. سپس می‌توانید داستان‌های هیجان‌انگیز یا شعار تبلیغاتی مناسبی پیدا کنید. مهم نیست در چه بخش یا بازاری می‌خواهید شعار تبلیغاتی ایجاد کنید. خارج از چهارچوب‌ها فکر کردن و ویژگی‌های خاصی را پیدا کردن، شما را متمایز می‌کند. اصل نوآوری، از اصول اولیه و موضوع قابل بحثی‌ست البته همان‌قدر که پیدا کردن یک پیام مرکزی اهمیت دارد.

 

 

تاثیر یک شعار خوب بر گروه هدف این‌گونه است؛ در ذهن مخاطبین هدف باقی می‌ماند، در چند کلمه‌ی معنادار باید به اصل پیام شرکت، برند یا محصول برسد و به مشتری حس خوب منتقل کند. این اصل در مورد ماهیت شرکت و محصولات آن نیز به‌کار می‌رود.