Coca Cola Effective Advertisement

(Farsi)

در سال ۱۸۸۶در شهر آتلانتا شربت کوکای نیروبخش دکتر جان پمبرتون داروساز در اغلب داروخانه های شهر به فروش می رسید. این نوشیدنی بسیار دوست داشتنی که توسط جان پمبرتون و فرانک رابینسون با نام کوکاکولا عرضه شد، با قیمت 5 سنت برای هر لیوان به مشتری ها فروخته می شد. در سال نخست، پمبرتون فقط 9 لیوان در روز از کوکاکولا می فروخت. اما یکصد سال بعد، این کمپانی بیش از 10 میلیارد گالن از این نوشیدنی را تولید کرد. این نوشیدنی چگونه توانسته بود به چنین موفقیت چشمگیری دست پیدا کند؟

جواب این سوال فقط تبلیغات و معرفی کالا و برندبرای جهانیان بود.

در سال ۱۸۹۱ تاجر آتلانتای با نام آسا گریگز کندلر که مدیر کمپانی کوکاکولا بود این نوشیدنی را از یک کشف ساده به تجارت درآمدزا تبدیل کرد و فروش آنرا تا بیش از ۴۰ برابر افزایش داد، او از ستاره هنری آن روزها یعنی هیلدا کلارک برای تیزرهای تبلیغاتی استفاده کرد.

در همان سال او لوگوی کوکاکولا را برروی وسایلی همچون ساعت، تقویم، گلدان، لیوان و چاپ کرد تا مردم این لوگو را همه جا ببینند و در ناخودآگاه آنان جای بگیرد.

او با شرکت دی آر سی که یک شرکت تبلیغاتی بود، به مدت بیش از ۵۰ سال همکاری کرد، از مهمترین عوامل این تداوم، داشتن نقطه نظرهای مشترک بسیاری بود که طرفین می دانستند خواسته هایشان و منافعشان چیست. این همکاری موجب شد تا اواخر قرن ۱۹ در امریکا و کانادا کوکاکولا طرفداران بیشماری پیدا کند و در سال ۱۹۲۵ میلادی فروش میلیونی کوکاکولا در بیش از ۴۰ کشور شروع شد. اما به دلیل تکراری شدن فرمول کوکاکولا فروش آن به طرز عجیبی کاهش یافت، کوکاکولا مجبور به تغییر فرمول محرمانه خود شد و در کمتر از یک شبانه روز ۸۱ درصد از مردم امریکا از تغییر فرمول اطلاع پیدا کردند، این عدد به مراتب بیشتر از افرادی بود که از پیاده روی نیل آرمسترانگ در کره ماه مطلع شده یودند. این از معجزاتی است که تنها سازمانهایی از آن بهره می برند، که با برنامه و به صورت پیوسته با مجموعه های تبلیغاتی که دارای برنامه و هدف هستند همکاری دارند. در این صورت بدون شک پپسی جای کوکاکولا را می گرفت و کوکاکولا چاره ای جز تسلیم شدن نداشت زیرا کسی اطلاعی از تغییر فرمول این نوشیدنی نداشت.

شرکت بزرگی مانند کوکاکولا در شرف نابودی کامل قرار داشت ولی علاوه بر تغییرات به موقع از برنامه خاصی برای برای تبلیغات خود و ارتباط با مردم پیروی می کرد که موجب شد این شرکت بیش از پیش در بازاریابی خود موفق باشد ، همین باور کوکاکولا باعث شده که امروز این شرکت بر فراز قله موفقیت قرار گیرد. امروزه کوکاکولا را بیش از ۹۹٪ مردم می شناسند، به طوری که فراگیرترین واژه بعد از واژه OK می باشد. از کوکاکولا به عنوان پیشرو ترین کمپانی در صنعت نوشیدنی در دنیا یاد می شود، این برای یک برند و سازمان موفقیت بی نظیری به حساب می آید ولی مهمترین نکته قابل تامل حفظ این جایگاه ویژه و فوق العاده در بازار پر رقابت امروز است. کوکاکولا موفقیت خود را علاوه بر مدیریت مناسب و ارائه نوشیدنی بسیار خوشمزه خود با حداکثر کیفیت، در کانال ها و روش های مختلف تبلیغات می بیند به طوری که هر ساله ۶/۹٪ از بودجه خود را برای تبلیغ سرمایه گذاری می کند، که مبلغ قابل تاملی است.

در سال ۲۰۱۲ کوکا کولا ۳/۳۴۲ میلیارد دلار و

در سال ۲۰۱۳ مبلغ۳/۲۶۶ میلیارد دلار و

در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۳/۴۹۹ میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرده است.

کوکاکولا در هر ثانیه در جهان به طور میانگین ۱۰ هزار نوشیدنی می فروشد.

هر روز ۵۷ میلیارد از انواع نوشیدنی ها در جهان مصرف می شود، از این ۵۷ میلیارد، تعداد ۱.۹ میلیارد یعنی بیش از ۳درصد آن تحت لیسانس کوکاکولا تولید می شود. این اعداد یعنی برند کوکاکولا بیشترین تولید را برروی کره زمین دارد. یکی از جالب ترین نکات تبلیغات کوکاکولا اینست که تصویری که امروزه از بابانوئل در همه جای دنیا مرسوم است را اولین بار در دهه ۲۰ میلادی شرکت D’Arcy  در تبلیغات کریسمسی کوکاکولا استفاده کرد و کمک شایانی به فروش میلیون دلاری کوکاکولا در آن روزها کرد.

web-coca-cola

Back
Golestan Chai
Faradid is one of the bests in industry.